maandag 7 juni 2010

De dieren


Ja, nu we het toch over de dieren hebben: het zijn er meer. De flora en fauna in Leidsche Rijn is ronduit bijzonder. Naast velden met uitbundig bloeiende wilde bloemen op nog braak liggende terreinen, is er met regelmaat fraai wild te aanschouwen. Dagelijks hoppen konijntjes voorbij en wandelt een trouw stel wilde eenden door de wadi in ons plantsoen. Meerkoeten, meeuwen en reigers zijn ook vaste gasten, een tijdje geleden zat er zelfs een reiger bovenop de schutting van de buren. Vorige week zag ik een fazant op het grasveldje naast de kapsalon. Prachtig! En het was niet de eerste keer.
Maar mijn absolute favorieten zijn de Nijlganzen die ik hier vlakbij dagelijks naast het fietspad zie rondscharrelen. Stoere beesten met een mooie roestbruine kleur. Sinds kort met vijf kleintjes.
En zo heeft het leven in suburbia ook zijn goede kanten, het is traag en ontspannen en het maakt zelfs de belangstelling voor de natuur in je wakker. Dat bedacht ik vanmorgen op de fiets, net voorbij de Nijlganzen. De gedachte dat die dieren hier misschien blijven komen omdat hun huis hier voor het mijne stond, duwde ik snel weer weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten