zaterdag 28 september 2013

Wachten op de slotgracht

Leidsche Rijn centrum bestaat voorlopig uit een kantoor, een parkeergarage, braakliggend terrein en plaatjes van hoe het wordt. En, dat weten nog niet veel mensen, uit een uitgekiende strategie om straks aan klanten voor al die winkels en uitgaansgelegenheden te komen: het voorkomen dat Vinex-bewoners naar de echte stad gaan. Want de kans dat stedelingen het hoekige, nieuwe Leidsche Rijn-centrum zullen verkiezen boven het levendige Lombok of de historische binnenstad is klein.
Het begon met het steeds verder omleiden van de vele fietsers uit Terwijde en Vleuten. Die rijden inmiddels op jaarbasis enkele honderden kilometers - tientallen uren, enkele werkweken - om. Zonder zicht op een logischere, kortere route. Toen kwam er dat station Leidsche Rijn in de leegte, om zand in de ogen van de treinreiziger te strooien. De trein stopt er de ene keer wel en de andere keer weer niet. De bussen maken een extra lus om het lege station aan te doen en staan er een paar minuten stil. En nu zijn recent de busreizigers ook nog verbannen naar het tochtige en verafgelegen streekbusstation op Utrecht CS zodat aansluitingen met stadsbussen zijn verbroken, en het een minuut of 10 langer duurt voor de busser in de bruisende binnenstad is. Kortom: 030-city ligt verder dan ooit bij Leidsche Rijn vandaan. Precies volgens het revolutionaire marketingplan van Leidsche Rijn-centrum. Vinex-people zullen zich wel 2 keer bedenken voor ze de moeite nemen om naar Utrecht-stad af te reizen voor een middagje shoppen of een bioscoopje. Dan gaan ze wel naar hun eigen - aan de uiterste rand van de buitenwijk gelegen - centrum. Zeker als de slotgracht er straks ligt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten