woensdag 20 januari 2010

Belle?


Tja, de Belle van Zuylen. Mocht de toren er ooit komen dan rijkt de schaduw ongeveer tot mijn achterdeur en zie ik haar vanaf deze plek misschien boven het dak van de achterburen uitsteken. Daar waar nu de blauwe lucht, een paar wolken en een vogel zijn. Onlangs zag ik op Youtube het filmpje 'Belle van Zuylen, verleiding of misleiding', waarin wordt toegelicht dat de Belle in werkelijkheid helemaal niet op die mooie artist impressions zou gaan lijken. De ranke lijn, het groen eromheen en zelfs het ingetekende zonlicht blijkt in werkelijkheid onmogelijk. Langzaam zag ik het beeld veranderen in een veel breder en korter model. En toen deed het me denken aan een toren die ik in mijn jeugd aan de horizon zag. Twee eigenlijk. Vaak flink rokend en enigszins dreigend staken ze uit boven het vlakke polderlandschap. De koeltorens van Doel. Voeg daarbij de vele meeuwen die hier rondfladderen, de vette klei op het braakliggend terrein tussen mij en de eventuele Belle van Zuylen en het feit er altijd wind is als je moet fietsen. Je zou zweren dat ik niet in de Randstad woon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten